A. Patujolo
Buku Sakaria terdiri 14 bindu na di bagi dua bagian, ima:
Bindu 1 – 8: disurat si Sakaria waktu masih muda, taringot panurirangon naeng mulak ma bangso Israel tu Juda, asa patureon/bangunon kembali/restorasi on nasida bagas joro ni Debata. Alani asa marpos ni roha nasida bangso Israel na bersisa hira-hira 50.000 halak di Babel.
Bindu 9 -14: disurat si Sakaria sesudah usianya tua, taringot haroroni sipalua/mesias
Dung tarbagi dua bangso Israel (Israel Utara/Israel dohot Israel Selatan/Juda, Jehuda), gabe diparhatoban/dijajah Kerjaan Asyur ma Israel Utara, sedangkan Kerjaan Babel menjajah Israel Selatan/Juda selama 70 taon. Jamitanta ima taringot Israel Selatan naeng paluaon ni Debata sian parhatobanon ni Kerjaan Babel jala usungon na mulak tu tano Kanaan.
Perjalaanan ni bangso Israel dung bukas sian tano Misir na pimpin ni si Musa sahat tu tano Kanaan, sering do terjadi pemberontakan tu Debata, ala
o Kemurnian ibadah tidak dijaga dengan baik, kekafiran (marsomba tu ganaganaan) masuk ke agama bangso Israel melalui istri-istri/selir para raja.
o Nabi Elia harus berhadapan dengan nabi Ball, sehingga Elia harus menyingkir ke gunung Karmel
o Raja Ahab harus membunuh Nabot atas pengaruh istrinya, karena istrinya ingin memiliki tanah nabot yang subur.
Hape sebelum masuk nasida tu tano Kanaan, adong do perjanjian tu nasida, ompu nasida, na so jadi manimbil nasida sian patik ni Debata. Ala so satia nasida tu Debat Jahowa, Debata Zebaaut, dipasahat Debata ma nasida bangso Babel asa diparhatoban nasida.Ala ni rimas ni Debata mamereng bangso i, didok Debata do di Hes 29: 14 Ahu Jahowa mandok: Ndang manolosoli Ahu mambahen uhum tu bangso Juda. Debata manguhum nasida asa diingot nasida padan/perjajnjian nasida dohot Debata.
Diangguk-angguk nasida, dibege Debata do, setia do Debata di hataNa dohot janjina tu Si Abraham, “Sai pahotononku do padanku/perjajanjian tu ho dohot tu pinomparmu marsundut-sundut saleleng ni lelengna. Ahu do Debatam dohot Debata ni pinomparmu 1 Musa 17: 7.
Disuuru Debata ma Panurirang Sakaria anak ni si Berekia tubu ni si Ido (1:1) laho patolhashon hata ni Debata tu bangso i:
o Naung mombut muruk ni Debata tu bangso i (1: 3)
o Sesa on ni Debata ma dosa pangalaosion ni nasida (8: 9)
o Pajongjongon ni Debata ma/direstorasi bagas joro na di Jerusalem naung rusak, dipimpin langsung si Serubabel dohot si Sakaria (8:9)
o Dungi boanon ni Debata ma mulak bangos i na bersisa 50.000 di babel dohot naung mareserak di berbagai tempat.
o Bagabaga haroroni Sipalua siboan Dame dohot hasonangan tu bangso i (9: 9)
Di turpuk jamitanta ima di bindu 4 : Pangungkapon si Sakaria taringot sada parpalitoan ……ay,2 dohot dua hau jetun …….ay.3 dohot lapatan ni pangungkapon i ay 6-14 namarlapatan Tondi ni Debata langsung paluahon bangso i, sian parhatobanon bangso Babel dohot marsuru nasida mulak sude angka nanung marserak i.
Perubahan paradigma di pengalaman ni bangso Israel waktu masuk tu tano Kanaan disuru Debata do tu angka Pemimpin/Raja ni bangso Israel asa marporang nasida menaluhon musu artina melalui kekerasan pisik do dibahen Debata manaluhon angka musu, ima na digombarhon sada halak na hundul di atas ni hoda na rara (1:8) dohot opat tanduk (2:1)
Alai hamumulak ni bangso Israel tu tano Juda, lma turpuk jamita on ndang melalui kekerasan manang perang be nasida paluahon nasida sian parhatobanon, alai Tondi ni Debata do na mangula/bekerja melaui si Zerubabel. On ma pangungkapon na disurirangkon ni si Sakaria “sada palito ay.2 dohot dua hau jetun ay.3” bahwa ndang adong be hagogoon portibi na merintangi/na mangambati hamulak ni nasida sian parhatobnanan i, ndang porlu bangso Juda kuatir/pesimis lepas sian parhatobanon i, ala Tondi ni Debata do mangula paluaohon nasida, jala Kasih Allah sudah pro tu bangso i.
I. Sipahuso-husoron/Aplikasi
1. Janji Allah tetap berlaku untuk selamalamanya
2. Tondi ni Debata ma namangula di ngolunta
Ad.1 Janji Allah tetap berlaku untuk selamalamanya
= Di PL nunga marpadan/berjanji Debata dohot si Abraham, bahwa keturunan na ma menjadi umat pilihan Allah (1 Musa 17: 1-14) sahat tu PB Debata menodo hita gabe anak na marhite Tuhan Jesus Kristus (Rom 8: 29-30). Jala Jesus do na mamilit hita asa marparbue, ndang hita na mamiliit Tuhanta i (Rom 15: 16). Alani janji ni Debata, sahat tu nueang on tetap berlaku, jala nunga tajalo/tanikmati Anugerah ni Debata untuk menuju kehidupan yang lebih baik/lebih sejahtera manang syalom, ima na di ay. 11 hau jetuin di siamun dohot si ambirang laho mendampingi hita sepanjang masa, bila sakit minyak jetun/zaitun sebagai obat, bila lapar dapat sebagai makanan yang sehat. Sedangkan daun hau jetun tetap hijau dalam segala musim, musim kemarau atau pun musim hujan. Sehingga hau jetun na di siamun dohot di siambirang melambangkan Kasih Allah tidak berkesudahan sepanjang masa tu hita jolma na tinompana i. Bagi bangsa Jahudi hau jetun dipercayai sebagai pohon tanaman Allah.
Ad.2 Tondi ni Debata ma namangula di ngolunta
.= Molo adong angka hamaolon di dalam kehidupan ini, khususna angka halak Kristen seperti:
- Sulit mendirikan tempat ibadah/gereja
Ndang pola kuatir hita disi, ala Tondi ni Debata do namangula tu halak namarsogohon hita. Ido na didok na di ay.6 ndang marhite parangan manang hagogohon diri laho paluahon hita sian angka tekanan, alai marhite Tondi ni Debata do, Jahowa do marporang hupokhop hamu……….
Molo porsea hita tu Tuhan Jesus naung mate, hehe, jala manaek tu banua ginjang, jaloonta ma Tondi Porbadia/Roh Kudus (Ep. 1: 13). Sebelum Tuhan Jesus mati di kayu Salib berjanji do Tuhanta i tu sisean, na pangidooanna tu Ama i Tondi Porbadia sebagai penolong (Yoh 14:16), jala dohot do hita taruli disi. Tondi porbadia do na manghatindangkon tu tondinta na dohot hita manjalo/taruli di angka asi ni roha ni Debata.
Minggunta ima minggu Pentaskoste (Pesta Haroroni Tondi Porbadia) asa Tondi Porbadia ma na gabe penolong di angka hamaolon na ta adopi di parngoluon on. Amen
Tidak ada komentar:
Posting Komentar